EĞİTİM: Performans değil maneviyat değerlendirmesi

MEB tarafından öğretmenlere manevi değerlendirme yapılıyor. Milli Eğitim Bakanlığı’nın (MEB), öğretmenlerin kariyer gelişimi, terfi ve hizmet puanının hesaplanması gibi alanlarda kullanacağı performans uygulamasının altından “manevi değerlendirme” çıktı. Bakanlık, 10 yaşındaki öğrencilere, öğretmenlerini değerlendirmeleri için, “Öğretmeniniz sizi milli ve manevi değerlerimize göre yetiştiriyor mu?” sorusunu sordu.

Öğretmenlerin atama ve yönetici olmalarında yandaş sendika Eğitim-Bir-Sen’in değerlendirmelerini kullanan MEB, bunun yerine Öğretmen Strateji Belgesi belgesinde yer alan öğretmene performans uygulaması için pilot uygulama başladı. Ankara, İstanbul ve İzmir’in de aralarında bulunduğu 12 il belirleyen bakanlık, 413 bin 500 öğretmen için okul müdürü, öğretmen, öğrenci ve velilerin katılacağı performans değerlendirmesini dün internet üzerinden başlattı. Okul müdürü, veli, öğrenci, öğretmen, zümre öğretmeni ve özdeğerlendirme bölümlerinden öğretmenle ilgili değerlendirme yapılması talep edildi.

Sizi milli ve manevi değerlerimize göre yetiştiriyor mu

Bakanlığın öğretmenleri değerlendirmek için belirlediği kriterler arasında skandal sorular yer aldı. MEB, 10 yaşındaki ortaokul öğrencileri için hazırladığı değerlendirme formunda “öğretmenin dersin konularını çok iyi bilip bilmediğini”, “kendilerine örnek olup olmadığını” sordu. Bakanlığın, “Öğretmeniniz sizi milli ve manevi değerlerimize göre yetiştiriyor mu?” sorusunu yöneltmesi dikkat çekti. 10 soruluk formda çocuklardan öğretmenlerine her sorunun karşılığı olarak 1 ila 5 arasında puan vermesi istendi. Velilere öğretmenler için çocukların “milli ve manevi değerlere saygılı olarak yetişmesine katkıda bulunup bulunmadığını” sorusunu soran bakanlık ayrıca “not verirken adil ve objektif davranıp davranmadığını”, “çocuğunun sınavlarla ilgili kaygılarını giderici söz ve davranışlar sergileyip sergilemediğini”, “çocuğuna tutum ve davranışlarıyla örnek olup olmadığını”, “dersleri anlamasına yönelik görev ve sorumluluk verip vermediği”ni öğrenmek istedi. Bakanlığın, geçen yıllarda öğretmenler için okul yöneticilerine yaptırdığı ancak adil olmadığı gerekçesi ile yürürlükten kaldırdığı performans değerlendirmesine karşın yeni sistemde de okul müdürlerinin “öğretmenler hakkındaki değerlendirmesi” merak konusu oldu. Müdürler tarafından doldurulması için hazırlanan formda okuldaki bir öğretmenin alanı ile ilgili konu ve kavramlara hâkimiyetini, ders planlarını çevresel imkânları ve maliyeti dikkate alarak hazırlayıp hazırlamadığını, öğretmenin öğrenme ortamlarını MEB’in kazanımlarının özelliklerine göre düzenleyip düzenlemediğini, yöneticisiyle etkili iletişim kurup kurmadığını, eğitim öğretim sürecini günlük yaşantıyla ilişkilendirip ilişkilendirmediğini, kişisel gelişimi ile ilgili çalışmalara katılıp katılmadığını, öğrencilerin milli ve manevi değerlere saygılı bireyler olarak yetişmelerine katkıda bulunup bulunmadığını, sağlığına özen gösterip göstermediğini, tutum ve davranışlarıyla öğrencilere rol model olup olmadığını puanlayacak.

Müdüre az soru

Bakanlık okul müdürlerinin değerlendirmesinde ise öğrenci görüşüne gerek duymadı. Müdürler için yalnızca veliler, öğretmenler ve ilçe milli eğitim müdürlüğünden görüş istendi. Kurum müdürünün 50 maddede değerlendirdiği öğretmenlerden, müdürleri sadece 25 maddede değerlendirmesinin istenmesi de dikkati çekti. Performans değerlendirme sisteminde dikkat çeken bir diğer puanlama ise öğretmenlerin bağlı oldukları zümrenin öğretmenleri ile diğer öğretmenler tarafından da değerlendirilmesi oldu. Bu kapsamda bakanlık doldurulması talep edilen formlarda rehber öğretmenler için de ayrı bir başlık açtı. Performans değerlendirmesinde öğretmenlere ve yöneticilere “özdeğerlendirmeleri” de sorulurken, eğitimcilerin kendilerine, 5 başlıkta “çok az”dan “çok iyi”ye kadar puan vermeleri istendi.

CUMHURİYET