EKONOMİ: Ayakkabı ihracatının yıldızı Fransa ve Hollanda’da parladı!..

“İlk çeyrekte Fransa başta olmak üzere Almanya, Hollanda, İtalya gibi ülkelere ayakkabı ihracatında artış olduğunu bildiren TASD Başkanı Hüseyin Çetin, “Dünya markaları artık daha çok Türkiye’yi tercih ediyor. Küresel piyasalarda oluşan talebi sektörümüz için fırsata çevirmek istiyoruz” dedi.”
Türkiye Ayakkabı Sanayicileri Derneği (TASD) Başkanı Hüseyin Çetin 2016’nın ilk çeyreğinde, petrol fiyatlarındaki düşüş, Ruble’deki değer kaybı ve son olarak uçak krizinin etkisiyle Rusya pazarında yaşanan büyük kaybı Avrupa’ya odaklanarak telafi etmeye çalıştıklarını söyledi.
Hüseyin Çetin, 2016’ya 800 milyon dolar ihracat hedefi ile giren ayakkabı sektörünün, yılın ilk çeyreğini 2015’in aynı dönemine göre yüzde 1.5 kayıpla 195 milyon dolardan kapattığını bildirdi.
Rusya’nın üç yıl öncesine kadar Türkiye ayakkabı sektörünün en büyük pazarı olduğunu hatırlatan Çetin, bu ülkeye 2014’te 111 milyon dolar olan ihracatın yaşanan gerginlikler ve Ruble’nin değer kaybı nedeniyle geçen yıl 70 milyon dolara gerilediğini bildirdi.
FRANSA’YA AYAKKABI İHRACATI YÜZDE 39 ARTTI
2016’da Rusya pazarında yeniden canlanma beklerken uçak krizinin patladığını belirten Çetin, sözlerine şöyle devam etti:
“2015’in ilk çeyreğinde 25.8 milyon dolar olan Rusya’ya ihracatımız bu yılın aynı döneminde yüzde 57 gerileyerek 11.1 milyon dolara indi. Rusya’da üç ayda yaklaşık 15 milyon dolarlık kayba rağmen ilk çeyrekte toplam ayakkabı ihracatımızda geçen yıla göre sadece 3 milyon dolarlık bir gerileme var. Farkın açılmasını başta Fransa olmak üzere Avrupa ülkelerine ihracatımızı arttırarak önledik. İlk çeyrekte Fransa’ya yüzde 39, Almanya’ya yüzde 7, İtalya’ya yüzde 8, Romanya’ya yüzde 51 ihracat artışı gerçekleştirdik. Özellikle Fransa, Almanya ve İtalya’ya ihracat artışı bize dünya markalarının artık Türkiye’yi tercih ettiklerini gösteriyor. Avrupa’dan talebin ikinci çeyrekten itibaren daha da artacağını tahmin ediyorum. Rusya’daki kaybı Avrupa rüzgârı ile kapatıp 2016’da 800 milyon dolar ihracat hedefimizi yakalayacağız.”
2016’NIN İLK İKİ AYINDA İTHALAT YÜZDE 43 ARTTI
İthalat verilerinin bir ay gecikmeli geldiğini hatırlatan Hüseyin çetin yılın ilk iki ayında ayakkabı ithalatının geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 43 artışla 173 milyon dolara çıktığını bildirdi. Çetin, ikinci çeyrekten itibaren ithalatın yavaşlayacağına ve yıl sonunda ihracatla başa baş geleceğine inandığını sözlerine ekledi.
2016’nın ilk çeyreğinde Türkiye’nin en çok ayakkabı ihraç ettiği 10 ülke (milyon $)

İhracat (değişim %)
Irak 23.6 -17.4
Almanya 12.9 7.4
Rusya 11.1 -57.3
Hollanda 9.5 24
S. Arabistan 9.2 -8.5
Cezayir 7.4 11.1
Fransa 6.4 39.4
İtalya 6.3 8.0
İngiltere 5.8 -23.9
Romanya 5.4 50.9