AKTÜEL: 3 YILDA İKİ KÖPRÜ

ULAŞTIRMA, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım, İstanbul ile ilişkili projelerin değerinin toplam yaklaşık 55 milyar Türk lirasını bulduğunu ifade ederek, ‘3 yıl içinde 2 yeni köprümüz olacak. Biri İzmit, biri İstanbul’ dedi.
Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım, Gebze-Orhangazi-İzmir (İzmit körfez geçişi dahil) otoyolu projesi kapsamında yapılacak İzmit Körfezi Asma Köprüsü’nün 3 boyutlu tam modelinin ‘Rüzgar Tüneli’ testi için gittiği İtalya’nın Milano kentinde, gazetecilerle yaptığı sohbet toplantısında, gündemdeki konuların yanı sıra İstanbul’a yapılacak büyük projeleri, Atatürk Havaalanı’ndaki rötar sorunu ve Ankara’daki metro çalışmalarının son durumuna dair açıklamalarda bulundu.
Binali Yıldırım, şu an için gündemlerinde İstanbul’u ilgilendiren 7 büyük proje olduğunu belirterek, ‘Avrasya Tüneli projesi; 1,3 milyar dolar, Marmaray projesi; 4,5 milyar dolar, Ankara-İstanbul Yüksek Hızlı Tren; 5 milyar dolar, 3. köprü 2,5 milyar dolar, 3. havaalanı; 5 milyar dolar, İstanbul-İzmir otoyol projesi 6,5 milyar dolar, Kanal İstanbul projesi 6,5 milyar dolar’ olmak üzere toplamda 32 milyar dolarlık yatırımlarının söz konusu olduğu bilgisini verdi.
İstanbul ile ilişkili projelerin değerlerinin toplam yaklaşık 55 milyar Türk lirasını bulduğunu ifade eden Yıldırım, “3 yıl içinde 2 yeni köprümüz olacak. Biri İzmit, biri İstanbul” dedi.

3. HAVAALANININ İLK FAZI 2015’TE BİTER
Aynı tarihlerde 3. havaalanının bitip bitmeyeceği sorulan Bakan, “150 milyon yolcu kapasiteli bir havaalanı. 5 tane pist olacak. İki fazdan oluşacak. Rahat rahat birinci fazı 2015’te biter. Atatürk Havaalanı’nda sıkışıklığı önlemek için ilk fazı yapıp, trafiğin bir kısmını oraya kaydıracağız” dedi.
Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı, yeni havalimanına yönelik verdiği bilgilerde, terminal binasının ortada, pistlerin uçakların aynı anda iniş-kalkış yapabilecek konumda olacağını, terminal binasının da 600-700 bin metrekarelik olacağını da ifade etti. Yıldırım, üçüncü havaalanın yerine ilişkin bilgi vermekten ise kaçındı.

ATATÜRK HAVALİMANI’NDAKİ RÖTAR SORUNU
Gecikmeler için söyleyecek bir şey olmadığını kaydeden Yıldırım, “Atatürk Havaalanı, bugün olması lazım gelen kapasitesinin 2 katında çalışıyor. Nominal kapasitesinin 2 katı fazlasında çalışıyor. Böyle bir havaalanı dünyada yok” dedi.
Bir gazetecinin “Risk de taşıyor o zaman” yorumuna Binali Yıldırım, “Tedbirler alınıyor. Orada operasyonu sürdürülebilir kılmak için olağanüstü bir çalışma var. Bir kere bunu herkesin kabul etmesi lazım” ifadelerini kullandı.
Bakan Yıldırım, Atatürk Havalimanı’nı kullanan yolcu sayısındaki artışına dikkati çekerek, şunları kaydetti:
“2003 başında, buranın trafiği 8 milyon yolcu idi. 2011’de 38 milyon yolcuyla kapattık. Havaalanının nesi değişti? Aynı havaalanı. Fiziki şartlarında bir değişiklik yok. Biraz terminali uzattık ilave terminal yapıldı. Bir tane küçük taksi yolu ve park yeri yapıldı. Ama alan aynı alan. Sabıkalı pist denen ‘Ataköy’ pistini biraz düzelttik. Boyunu uzattık. Saatte 30 olan trafik çıktı 70’e. Günlük 1100 trafiği buluyor. Ne kadardı? 500-600 trafik vardı günlük. Şimdi durum bu.”
Binali Yıldırım, havaalanına fiziki koşullarından ötürü yeni bir pist yapmanın mümkün olmadığını, sırf bunun için 5 bin konutun yıkılması gerektiğini ifade etti. Havaalanına yapılacak ek pistin maliyetinin 5 milyar doları bulacağını, bu parayla 150 milyon yolcu kapasiteli 3. havalimanını yapacaklarını dile getirdi. Yıldırım, yeni havaalanının ilk aşamasının 3 yıl içinde, ikinci aşamasının da kalan 2-2,5 yıl içinde bitirmeyi hedeflediklerini belirtti.

ANKARA METROSU
Ankara’da ise Kızılay-Çayyolu ile Batıkent-Sincan hatlarını 2013 sonunda bitirecekleri bilgisini veren Yıldırım, “Kalıcı rahatlık için, geçici rahatsızlıktan ötürü özür diliyoruz” dedi.
Binali Yıldırım, “İki yıl çok iddialı bir süredir. Bizim de uykularımızı kaçırmaktadır. Ankara, bu işi çok bekledi. Artık, Ankara bir an önce bu işe kavuşması lazım. Tüm bunlar hiçbir aksaklık olmamasına göre yapılan hesaplar” diye konuştu.

DEMİRYOLLARINDA ÇİNLİLERLE İŞBİRLİĞİ
Bakan Binali Yıldırım, demiryolları çalışmalarında ise Çinlilerle çalıştıklarını ve bu çalışmalarında belli bir noktaya geldiklerini anlattı.
”Aşağı yukarı 9 farklı hatta 40 milyar dolarlık bir kredi paketi üzerinde çalışıyoruz” diyen Yıldırım, demiryolları açısından bu işin sonlandırılması durumunda Türkiye’de demiryolu işinin tamamlanacağını, 2023’e kadar da hiçbir sıkıntının kalmayacağını ifade etti.

ULAŞIM VE İLETİŞİME 350 MİLYAR LİRA
Bakan Yıldırım, 2009’da gerçekleştirdikleri ulaşım ve iletişim şurasıyla 2023 hedeflerini koyduklarını, hükümetin 2023 hedeflerinden önce ilk kendilerinin bunu gündeme taşıdığını ifade ederek, şunları kaydetti:
”O hedeflerin bir kısmında planladığımızın önündeyiz. Yollarda, iletişimde öndeyiz. Demiryolları, önümüzdeki dönemde bizim için önemli. Burada çok iddialı hedeflerimiz var. 2023’e geldiğimizde, yüksek hızlı tren hattı, 1000 kilometreye ulaşacak. 4 bin kilometre de konvansiyonel yapacağız.
Toplamda 26 bin kilometreyi aşmış olacağız. Yollarda, bölünmüş-otoyol, 36 bin 500’e çıkmış olacağız. 5 bin 500 kilometre yeni otoyol var. Kısacası önümüzdeki 10 yıl içerisinde ulaşıma ve iletişime yapacağız yatırım miktarı 350 milyar lira olacak. Bunun 150 milyarı genel bütçeden yapılacak. 200 milyarı ise alternatif finans kaynaklarıyla yapılacak.”
Bakan Binali Yıldırım, Türkiye’nin 10. büyük ekonomi olması, 2 trilyon doların üzerinde milli gelir elde etmesi, iç-dış ticaretinin 1,2 trilyon olması, 500 milyar dolar ihracatı olması için bugünkü ulaşım ve iletişim altyapısını 3 kat daha geliştirmesinin gerekliliğine de dikkati çekti.