EKONOMİ: THY’nin önünde bir tek Londra Heathrow havaalanı kaldı

Havacılık sektörü özellikle Avrupa başta olmak üzere hayli zor günler geçiriyor. Küresel krizin etkileri dalgalanan döviz kurları bir kenara, artan terör endişeleri son dönemde en çok havayolu şirketlerini vuruyor.

Petrol fiyatlarının da etkisiyle bilet fiyatları görece daha ucuzlarken doluluk oranlarındaki gerileme Avrupalı havayolu şirketlerini zorluyor. Böyle bir ortamda uçuş portföyünü verimli büyüten şirketler ise havadaki türbülanstan en hafif yarayı almayı başarıyor.

EBIDTA’YA DİKKAT ÇEKTİ

Havada yaşanan bu son gelişmeleri Türk Hava Yolları’nın kaptanı İlker Aycı değerlendirdi. Zira THY’nin de ilk çeyrek performansı jeopolitik gelişmelerden etkilenen şirketler arasında. Habertürk’e konuşan Aycı, ilk çeyrekteki zarara karşın EBIDTA’nın (Faiz Amortisman Vergi Öncesi Kar) ekside olmamasının önemine işaret ediyor:

“Yüzde 20’lik EBIDTA marjı hedefimizi koruyoruz. Önemli olan da burada tüm gelişmelere rağmen kâr üretebilmek. Turizm sektörünün durumu ortada ama biz bu dönemde transit uçuşlarımızın oranını yüzde 60’a yükselttik. Öyle ki İstanbul’da havalimanı, Paris’i geçti. Önümüzde Avrupa’da bir tek Londra’daki Heathrow kaldı. Bugün transitin çok faydasını görüyoruz. Yarın işler düzeldiğinde asıl işte o zaman göreceğiz pozitif katkısını. Ve durmuyoruz Afrika pazarında derinleşmeye çalışıyoruz. Buradaki fırsatlara bakıyoruz. İşbirliklerini artırıyoruz. Son olarak Senegal ile bir işbirliği yaptık. Bunlar artacak. Pazar payımızı artıracağız bu coğrafyada.”

MATEMATİĞİNE HÂKİM

Nette zarar açıklamasına karşın 50 milyon dolar EBITDA kârı olan THY’nin borcu 9 milyar dolar civarında. Bu hisse senetlerinin performansına elbette etki ediyor. Ancak THY yönetimi de hissenin sonuna kadar arkasında. Zira genel kurulda alınan kararla THY sermayesinin yüzde 10’una kadar hisse geri alımı da gerçekleştirebilir. Hatta yöneticiler bile şirkete duydukları güveni göstermek için yasal sınırlar çerçevesince hisse satın alabilir.

THY Yönetim Kurulu Başkanı İlker Aycı, ilk çeyrekteki zararın geçici olduğu görüşünde:

“Bizim borçlarımız hep uzun vadeli farklı döviz cinslerindem bugün kur kaynaklı zarar gibi görünen işlemler yarın kâra dönüşür. Önemli olan faaliyet kârımızdır. İşleri büyütmek pazarlara derinlemesine nüfus etmek. Müşteri memnuniyetini artırmak. Tüm konsantrasyonumuzu buna veriyoruz. Çünkü artık ilk 10’dayız. Bu ligde tutunmak değil ilk sıralara oynamak istiyoruz. Tüm ekip arkadaşlarımız da bu motivasyonda.”

EUROLEAGUE DÖRTLÜ FİNALİ İSTANBUL’A THY GETİRİR

Avrupa’nın en büyük basketbol turnuvası Euroleague’e adını yazdıran THY, Fenerbahçe’nin Final Four finalinde hakem kararlarının da etkisiyle Rus takımı CSKA Moscow’a elenmesi sonucu hayli eleştirildi. Eleştiri boyutu “THY sponsorluktan çekilsin. O parayı Türk takımlarına harcasın” noktasına bile vardı.

İlker Aycı ile bu eleştirileri de yanıt verdi. Aycı üniversite yıllarında hem basketbol hem futbol takımlarında kaptanlık yapmış spor camiasıyla hem iş hem özel olarak yakından ilgilenen biri. Aycı, Euroleague finalinde de koyu bir Galatasaraylı olmasına karşın Fenerbahçe atkısıyla tribünde yerini almış. Kendi tabiriyle “Sonuna kadar Fenerli olmuş.” Gelelim sponsorluğa… Aycı “Euroleague’e ödediğimiz tutar Galatasaraylı Sabri’nin yıllık bedelinden daha az. Maddi boyutu bir kenara sponsor olarak elbette söz hakkımız var. Örneğin bu yıl 4 takımımız da finallere katıldı. Geçmişte izin verilmiyordu. Ama biz bunu değiştirdik. Karşıyaka’yı da potaya soktuk. Sonra CSKA Moscow 5 yıldır final oyuyor. 4’ünde elendi. Bu yıl kazandı. Ben eminim ki bizim takımlarımız da bu kupayı alacak. Bunu başaracak. Biz de destekleyeceğiz.” superhaber.tv