EĞİTİM: Son kurtarıcı: 3’üncü yazılılar!

TEOG stresi sona erdi. Sırada sınav sonuçları ve okul seçimi var. Uzmanlar, sınav sonrası motivasyon önerilerini sıralarken, diğer yandan yerleştirme puanını etkileyecek 3’üncü yazılıların önemli olduğunu vurguladı.

Sözcü’nün haberine göre, Çocukların öğrencilik hayatındaki ilk ciddi sınav olan TEOG’u geride bıraktık. Öğrencileri şimdi de sınav sonuçları ve okul seçimi kaygısı sardı. Uzmanlar tercih döneminden önce bu kaygıların giderilmesi gerektiğini belirterek, sınav sonrası 8’inci sınıfın kalan süresinde neler yapılması gerektiğini söyledi.
İstek Özel Uluğbey Okulları PDR Bölüm Başkanı Köksal Bayazıt, ortaokulda kalan sürede motivasyon için şunları önerdi: “TEOG sisteminin sınavları ders yazılılarının yerine geçiyor. Öğrenciler sınavlara odaklandıkları için sınav sonrası derslere odaklanmakta çok zorluk çekerler. Bu durumda öğretmenlere ve ailelere önemli bir görev düşüyor. Öğrencilere TEOG sınavlarının derslerin sadece birer yazılısı olduğu ve kalan sınavların not ortalamasını etkileyeceği çok iyi anlatılmalı. Ayrıca 8’inci sınıfın konuları ortaöğretim için önemli bir altyapı sağlayacaktır.”

VELİLERE ÖNERİLER
Bayazıt, ebevyenlere, çocuklarına onları sevdiklerini ve desteklerini göstermeleri gerektiğini belirterek, “Sınav sonrası, çocukların kaygı durumunu azaltmak ve lise yıllarına motive etmek için anne babalar öncelikle sınav sonucu ne olursa olsun önemli olanın kendisi olduğu çocuklara hissettirilmeli. Doğduğunda ilk kucağınıza aldığınız an gibi onu sevdiğinizi söyleyin” diye konuştu.

SONUCU DEĞİL ÇABAYI TAKDİR EDİN
Sonucun değil sürecin, yani çocuğun çabasının takdir edilmesi gerektiğinin altını çizen Bayazıt, şöyle devam etti: “Elde ettiği sonuç için birçok etken olabilir. Bu nedenle çocuğunuzun çabasını takdir edin. Eksiklerini bulmasına yardımcı olun. Çocuğunuzu ödüllendirmek ve olumlu olarak etkilemek için beraber sevdiği bir etkinliği yapabilirsiniz. Çabasını ödüllendirmeniz, onu diğer sınavlar için olumlu etkiler.”

YÜKSEK YA DA DÜŞÜK NOTLARIN ANLAMINI ANLATIN
Çocukların sınavlar hakkında doğru bakış açısı geliştirmesine yardımcı olunması gerektiğini kaydeden Bayazıt, “Yaşamın her aşamasında sınavlar olacak. Sınavlardan düşük not alınması sadece çocuğunuzun derslerde aldığı bilgiyi yeterince yerleştirmediği anlamına gelir. Çocuğunuza düşük notların ya da yüksek notların anlamını anlatın. Elde ettiği sonuçla ders çalışma sürecinin eşdeğer olup olmadığını görmesini sağlayın. Ayrıca sınavlar konusunda anne baba olarak beklenti düzeyinizi çocuğunuzun gücüyle eşitleyin. Böylece sınavlara fazla anlam yüklemenin önüne de geçilmiş olur” dedi.

KARŞILAŞTIRMAYIN
Karşılaştırmalardan kaçınmak gerektiğini vurgulayan Köksal, şöyle söyledi: “Sınavlarla ilgili kesinlikle yapılmaması gereken çocukları başkaları ile karşılaştırmaktır. ‘Emel’in sınavı iyi geçmiş, çok iyi okullara gidebilirmiş’ ya da ‘Mustafa’nın sınavı çok iyi geçmiş ama zaten çok çalışıyordu’ gibi sözler bazen motive eder gibi düşünülse de tam tersine onun moralini bozacaktır. Çocuğunuzun sınav sonuçlarını ve çalışma davranışlarını başkalarıyla karşılaştırmamaya özen gösterin”

GELECEĞE ODAKLANIN
Bayazıt, geçmişe değil, geleceğe odaklanılması gerektiğini söyleyerek, “Sınavları değerlendirirken bu zamana kadar ‘Neyi yapmadık?’, ‘Neden başarısız olduk?’ sorularına odaklanmak yerine, çocuğunuz ile birlikte lise yıllarını düşünerek ‘Ne yapmalıyız?’, ‘Nasıl daha başarılı oluruz?’ sorularına öncelik vermek daha olumlu sonuçlar verir. Çocuklarına iyi bir gelecek için büyük emek veren anne babalar, tüm görüş ve yorumlarında yapıcı olmaya önem vermeli. Unutmayın ki çocuklarınızdan daha önemli sınavlar yoktur” dedi.

*NOT ORTALAMASINI ETKİLEYECEK
Arel Koleji Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Bölümü ise, TEOG sonrasında yaşanan en önemli sorunun öğrencilerin okula gelme isteksizlikleri olduğunu belirterek, “Bu nedenle TEOG sınavı öncesinde yapılan motivasyon çalışmalarına TEOG sonrasında da devam edilmesi gerekiyor. Bu isteksizlikleri gidermek adına öğrencilere rehberlik bölümü tarafından sene başında 8’inci sınıf için devamsızlık takibinin TEOG sınavı için öneminin vurgulanması aynı zamanda TEOG sınavları ardından girecekleri 3. yazılı sınavlarının 8’inci sınıf yılsonu not ortalamasının TEOG yerleştirme puanını nasıl etkileyeceği bilgisinin paylaşılması gerekiyor” dedi.

SOSYAL ETKİNLİKLERE KATILMALI
Aynı zamanda sınav sonuçlarına göre tercih yapacakları liseler hakkında bilgilendirmelere sınav sonrasında da devam etmelerini öğneren Arel Koleji Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Bölümü, şöyle devam etti: “Yoğun sınav temposundan çıkan öğrencileri rahatlatmak adına okulda düzenlenecek olan sosyal etkinlik, proje ve gezilerde etkin olmaları için görev verilebilir. Bu şekilde öğrencilerin TEOG sonrasında da motivasyonlarının devamlılığını sağlayabiliriz”

*KURTARICI HAMLE: 3’ÜNCÜ YAZILI
Uğur Eğitim Kurumları PDR Bölümü, öğrencilerin aylardır verdikleri sınav mücadelesi ve son bulan stresleri ile beraber yaz aylarının da gelmesiyle rahatlamaya gireceklerini belirterek, “Sırf bu sebepten dolayı TEOG sınavından sonra girecekleri 3’üncü yazılıların yerleştirme puanına etkisi öğrencilere anlatılmalı. Bu zamana kadar gösterdikleri tüm çabanın belki de en önemli ve son kurtarıcı hamlesi 3’üncü yazılıları olacak. Öğretmenleri iyi dinlemeli, dersleri düzenli takip etmeli ve eğer var ise TEOG sınavlarında kaçırdıkları soruları 3’üncü yazılılarda alacakları yüksek puanlar ile telafi etmeli” önerisinde bulundu.

SPOR MOTİVE EDER
Uğur Eğitim Kurumları PDR Bölümü, TEOG sonrası önerilerini şöyle sıraladı: “Bunun yanı sıra hem okulda hem de evde sınav sebebiyle sosyal aktivitelerden uzaklaşan öğrencilerin sosyal alanlardaki aktiviteleri okul tarafından desteklenirse öğrencilerin okula gelme motivasyonları da artacaktır. Örneğin sınavın bitmesinin hemen akabindeki hafta öğrencilere bir gezi düzenlenebilir ve branş öğretmenlerinden destek alınarak derslerinin sosyal aktivitelerle desteklenerek işlenmesi istenilebilir. Okullarda öğrencilerin sınav öncesi olası zarar görme ihtimalleri sebebiyle yapılamayan spor müsabakaları sınav sonrası öğrencileri motive etmek amacıyla düzenlenebilir.”