SAYI 4

TEMMUZ 2000, SAYI 4

Uyarmıştık

Gazete Beşiktaş’ın ikinci sayısındaki manşet “deprem değil ihmal vurdu” idi…. Ve beklenen oldu.
Geçenlerde Arnavutköy’de çıkan yangın ahşap binaları çıra gibi tutuşturdu. Bu yangın Beşiktaş’ın bir çok mahallesinde bulunan tarihi evlerin biran önce kontrol altına alınmasını yeniden gündeme getirdi.
Mahalle sakinleri yıllardır yangın olasılıkları karşısında bu tür tarihi ahşap evlerin ya yıkılması veya bakım ile onarımının yapılmasını istiyorlar. Gazete Beşiktaş’ta bu konuyu gündeme getirmiş ancak yetkililer topu birbirinin üstüne atmıştı.
Bir yangın Beşiktaş’taki acı bir gerçeği yine su yüzüne çıkardı. Arnavutköy’de geçtiğimiz günlerde çıkan yangın bir tarihin daha yok olmasına neden oldu. Yıkılmaya yüz tutmuş, ahşap binalar, çıkan yangın sonucu çıra gibi tutuştu ve Arnavutköy bir anda alevler arasında kaldı.
Sekbanlar Sokak’taki olay şöyle gelişti: Altı yıldır boş duran Sekbanlar Sokak 40 numaralı tarihi ahşap bina henüz belirlenemeyen bir nedenle tutuştu. Küçük çapta başlayan alevler biranda tahta binayı sardı. Alevler çoğaldıkça çevre binaları da tehdit etmeye başladı. Binanın yanmasının ardından çok kısa zamanda olay yerine gelen itfaiye, yangını söndürmeyi başaramayınca, iki itfaiye aracı daha yardıma geldi.
Yolların dar olması da itfaiyeyi engelleyince yangın bir anda büyüdü. Çevre sakinleri korku içinde şaşırırken, mahallenin de yardımı ile yangın saatler süren bir uğraş sonucu söndürüldü. Mahalleli derin bir oh çekerken, herkes aynı şeyleri söylüyordu:
“Yetkililer artık gözlerini dört açsın.”
Bir süre önce bir kısmı çöken binaların kontrol altına alınması için yetkililere başvurduğunu belirten semt sakinleri şu şekilde feryat ediyor:
“İlçemizde bu halde birçok bina var ve tehlike arz ediyorlar. Siz de Mayıs ayındaki sayınızda yıkık, dökük ve ahşap tarihi binaların tehlikeli olduğunu yazmıştınız. Ama yinede yapılan bir şey yok. Nereye başvurduysak, bu binaların tehlike arz ettiğini söylüyorlar.
İşte tehlike…….

Ömür biter metro bitmez

Sekiz yıl sonra Metro’nun ancak bir bölümü nihayet hizmete giriyor. Yapılan açıklamaya göre Ağustos’ta seferler başlıyor.
Metronun hizmete girmesi ile birlikte Taksim Levent arasında 30 metre derinden ulaşım yapacağız.
1992’de temeli atılan, 1997 yılında bitmesi planlanan İstanbul Metrosu’nun Aralık 1999’da tümüyle bitirilip hizmete açılması planlanmıştı ama gerçekleşemedi. Şimdi Taksim-Levent hattının yaz sonunda açılabilmesi için çalışmalar sürüyor. Yeni takvime göre 4. Levent hattı ise önümüzdeki ay sonu hizmete açılacak.
Yürüyen merdivenler yolcu varmış gibi hizmette.
Bilet gişeleri, turnikeler, merdiven ve duvar boşluklarına korkulukların takılması bitmek üzere. Hemen her istasyonda tavanlar ve duvar kaplamaları bitmiş. Taksim İstasyonunda yayalar için bir de alt geçit yapılmış durumda.
Gayrettepe’de tavan kaplama çalışmaları se bitmek üzere.
Taksim’deki komuta merkezindeki bilgisayarlarla da metronun tüm noktaları her an izleniyor. Trenin hangi istasyonda bulunduğu, kaç dakika sonra istasyona gireceği gibi tüm bilgiler kaydediliyor.
Vatandaşlar heyecan içinde metronun hiç değilse bir bölümünün hizmete girmesini dört gözle bekliyor ve Ağustos tarihini açıklanan son tarih olmasını arzu ediyor.

Belediye neler yaptı, neler yapacak, neler yapamadı?
Bir yıl üç ay işte böyle geçti

Futbol hakemliği ve milletvekilliinden sonra Beşiktaş Belediye Başkanlığı koltuğuna oturan Yusuf Namoğlu, hedeflerini ve bir yıl üç aylık icraatlarını sıralarken söze Etiler’deki trafik yoğunluğunu çözmek için gösterdiği çabalardan bahsederek giriyor. Akmerkez ile Zincirlikuyu arasında yapılması planlanan yol için bütün hazırlıkların tamamlandığını hatırlatan Namoğlu, 11 yıllık rüya gerçekleştirilecek. Proje geçtiğimiz günlerde Anıtlar Kurulu’ndan 15 gün önce de Belediye Meclisi’nden geçti. Kamulaştırma ile ilgili terklerin yapılması konusunda son aşamaya geldi. Diyor ve müjdeyi veriyor: Artık önümüzde hiçbir engel kalmadı. Yolun temelini 200 yılı içinde mutlaka atacağız. Böylece Etiler’de trafik kaosu bitecek.
Belediyenin 15 yıldan bu yana 4.5 trilyon liranın faizleri ile ayakta durduğunu söyleyen Namoğlu, dışarıdan pek görülmüyor ama ekonomik olarak birçok belediyeden daha kötü durumdayız. Yıllık 7.5 trilyon lira giderimiz, 8.5 trilyn lira gelirimiz var. Gelirin tamamı personel maaşına gidiyor. Bankada para olmasa sadece maaş ödeyebilen bir kuruluş haline geleceğiz. Diye konuşuyor. Nammoğlu, diğer projelerini şöyle sıralıyor.

Dereler ıslah edilecek.
Eminönü -Levent raylı sistem projesini 2000 yılı bütçesine koydurduk. Ara bağlantı yollarıyla ilgili planlarımız sürüyor. Derelerin ıslahı içinde planlamalar yaptık. Dereler gerekli şekilde ıslah edilecek. Büyükşehir Belediyesi ile projelerimiz için görüşmeler devam ediyor.

Levent’te Düzen
Levent’te konutların bar ve gece kulüplerine dönüştürülmesine izin vermeme kararlılığım sürecek. Turizm Bakanlığı’ndan izin alarak fiili durum yaratmak istiyorlar. Ancak Turizm Bakanı Erkan Mumcu ile görüştüm. Beni anlayışla karşıladı. Eğlenceye karşı değilim ama konutların arasına eğlence yerlerinin olmasına karşıyım.

Yeni otoparklar
Nispetiye Mahallesi’Nde 4000 Levent’te ise 8000 metrekarelik arazinin üstü yeşil alan, altı otopark olarak düzenlenecek. Nurhatiye ve Ihlamurdere caddelerinde ikişer katlı otoparkların temeli bu yıl içinde atılacak. Akaretler’de de 4 katlı otoparkın temeli bu ay içinde atılmış lacak. Otoparkların sayısı hızla artacak.

Ortaköy’e tünel yol
Ortaköy trafiğini rahatlatmak için Beşiktaş-Ortaköy arasına tünel yol projesini gerçekleştirmeyi amaçlıyorum. Akatlar Karanflköy Mahallesi’Nde 600 kişilik tiyatro, konre salonları ile sinemaların bulunacağı kompleks kuracağız. Nispetiye ve Ihlamurdere caddeleri arasında yeni nikah dairesi yapacağız. Ayrıca belediyeye de yeni bir hizmet binası uinşa edeceğiz.

Kanal ıslah edilecek
Komşu ilçelerin artık ve yağmur sularını da taşıyan kanal hergün birkaç defa çökerek Ihlamurdere caddezini felç ediyor. Bu sorunun çözümü için İSKİ’yle ortk proje geliştirdik. Kanalın yenilenmesi ihale aşamasına geldi. Vadiyi mesire yerine dönüştüreceğiz. Böylece halk yeni bir kullanım alanına kavuşacak.

Gözüm Ankara’da
Adana, Ankara, Gayrettepe büyükşehir belediye başkanları yeni çıkarılacak olan yerel yönetimler yasasına lehlerine çevirmek için çabalıyorlar. Ara sokaklara bile müdahale etmek istiyorlar. İstanbul’daki ilçe belediye başkanları yeni yasanın takibi için beni görevlendirdiler. Yasanın lehimize çıkması için çaba sarfediyoruz.

Halktan isteğim
Beşiktaşlılardan temizlik açısından otokontrol yapmalırını istiyorum. Parkları korumalarını bekliyorum. Eğer yere tüküreni, çiçeği koparanı görürlerse onu uyarmalarını rica ediyorum. Çevre konusumda onların desteğine ihtiyacımız var.

Çöpe özelleştirme
Beşiktaş’ta temizlik işleri bizden önce de iyiydi. Biz de daha da iyi yapabilmek için %25 özelliştirmeye gittik. İlçedeki bütün park ve bahçeler pislik içindeydi. Bu sorunu sponsor firmalarla işbirliği yaparak kısa sürede çözümledik.

Trafik düzenlemesi
Trafik sıkışıklığını çözmek için çeşitli önlemleri hayata geçirdik. Trafik Şube Müdürlüğü ile işbirliği yaparak bazı cadde ve sokakların trafik akışını yeniden düzenledik. Bu yöndeki düzenhleme çalışmalarımız bundan sonra da devam edecek.

Metro seferleri
Deniz yolunhdan daha fazla yararlanmak için Beşiktaş-Ortaköy-Arnavutköy-Bebek hattında motorları devreye soktuk. Bu hattı Karaköy’e kadar uzatmak için girşimlerimiz sürüyor. Ulaşımda deniz yollarının payını arttıracağız.

Yeni kaynaklar
Kaynakları artırmak için çalışmalar yapıyoruz. Finans, üniversite, kültür merkezleri olan Beşiktaş’ın her metrakaresini nasıl değerlendirebileceğimizi düşünüyoruz. İlçede ruhsat ve tabela denetimlerini artık daha sağlıklı yapacağız.

Arnavutköy’de anket
Arnavutköy girişini ve göbeğini trafiğe kapatarak yeni bir düzenleme yapmak istiyoruz. Bunu gerçekleştirmeden önce orada yaşayanlara soracağız. Eğer onay verinlerse bu projeyi hayata geçireceğiz.

Beşiktaş kart
Altıda imzam bulunan beşiktaş Sözleşmesi’ndeki Beşiktaş ayrıcalıklı kartı çıkaracağız. Bu kartla alışveriş Beşiktaşlılara ayrıcalıklar tanıyacak. Hazırlıklarıız son aşamada.

Ortaköy’e düzen
Orteköy’de eski binaları dış cephelerni yenileyeceğiz. İskeleyle uyumlu bir grüntü taşımaları sağlanacak. Ayrıca burada kültür sanat faaliyetlerini artıracağız. Ortaköy yepyeni ve adına yakışır bir kimlik kazanacak.

Kültür Sarayı
Atatürk Kültür Sarayı ile ilgili proje çalışmalarımız sürüyor. Önemli bir eksiklik giderilymiş olacak. 4 yıl içinde mutlaka gerçekleştirmek istediğim projelerden biri bu. Beşiktaşlılara bu konuda da söz veriyorum.

Deniz motoru, etrafı sularla çevrili Beşiktaş’ın vazgeçilmez aracı olma yolunda
Şehrin ortasında macera

Motorcular sabahın 05.30’undan gece yarısı 01.30’a kadar tam 20 saat sefer yapıyorlar. Yolcuların motora daha çok rağbet etmesi gerekirken sefen yapılacak yerlerin de artırılması motorcuların en başta gelen isteklerinden. Motorla yolculugun en güzel yanının temiz hava ve güneşi daha yakından hissetmek ve dalgalarla adeta kucaklaşmak olduğu belirtildi.
Denizler çevrili Beşiktaş’ta motorculuk bu yıl oldukça yoğun faaliyet gösteriyor. Belediyenin de gayretleriyle motorcular daha istekli yolcu taşıyor. Daha bir verimli oluyor. Vatandaşlar zaman zaman bazı şikayetlerde bulunsalar da genelde motor taşımacılığından memnun.
Bu konuyu uzmanına sorduk. İşte deniz motorları taşıyıcıları kooperatifi yönetim kurulu üyesi Dursun Koçal’ın verdiği özet bilgiler:
Beşiktaş’tan Üsküdar, Kabataş, Ortaköy, Arnavutköy ve Bebek’e yapılan seferlerin yanısıra boğaz gezileri ve özel geziler de düzenleniyor. Deniz motorlu taşıyıcılar kooperatifi 1930 yılından itibaren hizmet veren bir kurum. Toplam 8000 yolcu kapasiteli 40 motor bulunuyor. Vasıtaların tamamı son model cihazlarla donatılmış durumda. Bütün motorlar otomatik pilot radar sistemi var. Ayrıca hepsinde kalorifer ve tuvalette mevcut. Seyir hızları 12-14 mil arasında değişiyor. Mtorların hepsi yeni ve yaşları 1 ile 3 arasında değişmekte. Hepsinin moderlik ve donanım açısından artısı van, eksiği yok.

Sabah 05.30, gece 01.30 arası
Sabah 05.30’dan gece 01.30’a kadar tam yirmi saat motor seferi yapıldıını belirten Koçak insanların ulaşımında deniz yolculuğu yapmalarını istiyor. Her motorun 250 kapasitesinin olduğunu, ancak müşteri bekletmemek için 60-70 kişiyle yolculuk yaptıklarını anlatan Koçal özellikle bu sıcak haalarda otobüsyerde yoğun bir yolculuk yapılıyor. Ama açık havada ve çok daha kısa bir sürede yolculuk yapmak varken motorlar otobüsler kadar tercih edilmiyor. Bir deniz motorunun maliyeti bir otobüsün maliyetinden 5 kat daha fazladır. Motor seferlerinin fiyatları her mesafe için sabit ve sadece 350.000 TL’dir.